A pincészetek egyéni márkáinak felépítése mellett az utóbbi másfél évtizedben szinte minden magyar borvidéken elindult a közösségi borbrandek létrehozása, fejlesztése, a borvidéki kommunikáció erősítése. Az Eger Wine Meetup e témához kapcsolódó kerekasztal-beszélgetésén a Villányi borvidéket Gere Andrea képviseli majd.

 

Az egyik legismertebb magyar pincészet a tiétek. Miért tartod fontosnak, hogy a saját brandetek kommunikációja mellett erőforrást fektessetek a közösségi márka építésébe?

Mindig azt az elvet vallottuk, hogy egyedül nem lehet kapukat döngetni. Szerintünk a közösség erejében, az együttgondolkodásban óriási erő rejlik. Ezért számunkra sosem volt elég csak a saját márkánk építése; ahogy sokan mások a Villányi borvidéken, mi is elsősorban egységben gondolkodunk. Ha a nagyobb halmaz, a borvidék hírneve rendben van, az minden érintett szereplőnek hasznos. Hasznos az országszerte ismert pincészeteknek, a szőlőtermelőknek, akik értékesítik a szőlőjüket és a kisebb borászatoknak, akik a helyi borturizmusból élnek.

Alapítója vagy a Villányi Bormarketing Műhelynek. 15 év távlatából hogy látod, mire van szükség a sikeres közösségi munkához?

Az mára tisztán látszik, hogy állhat egy közösségi kezdeményezés mögött bármilyen csapat és pénz, hosszú távon nem lesz életképes a modell, hacsak nem a valódi összefogás szándéka vezérli a résztvevőket. A másik kritikus képesség, ami elengedhetetlen: a türelem. Minden kezdet nehéz, nekünk is meg kellett szokni az együttműködést. Az első euforikus találkozások mindig emlékezetesek, de ezek után ki kell alakítani a hétköznapi munka menetét, rá kell hangolódni arra, hogy borásztársainkkal egy közös feladatról beszélgetünk.

Mi egy nagy projekttel indítottunk, a borvidék közösségi bormárkájának megalkotása volt a feladatunk. Ez iránt megvolt a támogatás az idősebb generációtól, de a kidolgozás ránk, fiatalokra várt. Emlékszem, hosszú évekig dolgoztunk ezen a projekten. Sokáig tartott, de ma visszagondolva nem is bánom. Idő kellett ahhoz, hogy mindent végiggondoljunk, és hogy a borvidék szereplőinek is legyen idejük megrágni, befogadni azt a bortípust, amit ma Villányi franc-ként ismerünk.

Mit tartasz a legeredményesebb projekteteknek?

A legfontosabb a Villányi franc közösségi bormárka megalkotása és bevezetése. Ehhez szorosan kapcsolódik a Franc & Franc Konferencia és Kóstolónap rendezvénye, ami egyszerre felel meg a szakmaiság elvárásának és képviseli a borok élvezetét. A konferencia nekünk, borászoknak folyamatos tanulás, hiszen minden évben szakértőket, Master of Wine-okat, borászokat hívunk meg a világ minden pontjáról, ahol a cabernet franc szőlőfajtával komolyan dolgoznak.

A rendezvényt előkóstolás előzi meg. Egyrészt itt választjuk ki a Top 12 szelekciónkat, ami villányi cabernet franc-okat tartalmaz mind a classicus, mind a premium, mind a super premium kategóriákból. Másrészt ez az alkalom az, amikor előszűrjük azt is, hogy a Franc & Franc Kóstolónapon milyen borokkal találkoznak majd a vendégek. Fontosak ezek a közös vakkóstolások; úgy gondolom, hogy összekovácsolnak bennünket.

Ha a jövőbe tekintesz, mi jelenti a következő megoldandó feladatot számotokra?

A Villányi franc csiszolása. Erre szükség van, ha valóban ékkővé, egyedi üzenetté akarjuk alakítani. Ránk, villányiakra alapvetően jellemző, hogy nem állunk meg addig, amíg valamiről úgy nem érezzük, hogy tökéletes. Ehhez pedig évekre van szükség. Ha csak abba gondolunk bele, az mennyi ideig tart, mire a szőlőtőkétől indulva egy komoly vörösbor a borkedvelők elé kerül, egyértelmű a szakmánkban az időfaktor jelentősége.

A borkategória megalkotása után most a finomítások állnak a középpontban. Olyan egyensúlyi állapotot kell megtalálnunk, amelyben egyaránt benne van a borvidékünk üzenete, és megfelel a piaci igényeknek is. Jó úton vagyunk, de még lehet tökéletesíteni. A nagy lépések egy márka életében mindig látványosak, de én hiszek abban, hogy a finomhangolástól kerülnek igazán a helyükre a dolgok.